Saturday, 19 May 2018

PROJEK 1 To 1 COACHING


Pelajar perlu banyak belajar sendiri. Tambahan pula setelah mendapat pengakuan ikhlas daripada bekas pelajar yang mengatakan " cikgu tak perlu buat kelas banyak2, nnt cg letih" memdetikkan hati saya bahawa, memang pelajar lebih suka aktiviti sendiri. Bebas,tetapi dipantau oleh guru.


Lantaran itu, saya mula terfikirkan akan untuk  bina satu sistem belajar yang meminimumkan kudrat guru, tetapi mengoptimumkan impak kepada pelajar.


Guru cuma seorang individu.Tetapi tugas yang digalas adalah untuk mempastikan semua anak pelajarnya mendapat hak yang sama. Alangkah bagusnya kalau guru mempunyai tangan dan kaki sampai 8, seloroh ibu-ibu yang mempunyai anak ramai bila didesak dengan macam-macam perkara.


Jadi pendekatan yang paling sesuai adalah, biarlah pelajar itu sendiri yang membantu gurunya.merekalah menjadi mata, tangan dan kaki kepada gurunya di kala guru tidak dapat bersama-sama menyertai mereka sewaktu ulangkaji.
Betul! Hal ini sudah lama dijalankan, di basah pelbagai tajuk dan topik, namun adakah ia dipantau sebagai satu sistem?
Tidak bukan.

Untuk mendapat kerjasama jitu dari semua pelajar, guru memainkan peranan utama.Guru bukan setakat melepaskan pelajar dengan arahan sahaja, malah perlu ada jadual tugasan, perlu ada peringatan-peringatan yang berulangkali, perlu ada promosi projek, perlu ada tolak ansur dengan bahagian pentadbiran dan yang paling penting ialah guru perlu pelaporan impak keberjayaan projek.

Seusai itu, promosikan kan lagi di hadapan semua pelajar terutama setiap kali lepas peperiksaan, dan paparkan impaknya.
Sesungguhnya, setiap satu usaha yang dibuat dengan kesungguhan dan istiqomah pastinya membuahkan hasil yang tidak bertepian...


No comments:

Post a Comment